Tuesday, November 26, 2013

the red tomato

Assalamualaikum semua

entry kali ni aku nak sembang pasal tomato. aku taw ramai yang tak makan tomato sebab dulu aku pun tak makan juga. but due to certain reasons aku paksa makan jugak dan sekarang aku suka tomato! nak taw sebab apa? meh sini aku habaq kat hangpa semua.

1) untuk mendapatkan kulit yang cantik

no doubt! lycopene yang terdapat dalam tomato membantu melindungi kulit daripada sinaran UV. tomato juga kaya dengan vitamin A and C yang membantu mencegah penuaan dan meremajakan kulit kita semua. ni ada sket tips kecantikan. amik tomato dan avocado blend bersama. buat mcm paste then sapu kat muka selama 30 minit. bilas. insha Allah kulit comey bak hang BUT it need to be continuously doing lah. twice a week should be okay ;)

2)  powerful antioxidant

banyak kajian dah dibuat pasal kandungan antioxidant dalam tomato. lycopene adalah sejenis phytochemical yang bertindak menghalang free radical dalam badan untuk memusnahkan cell. boleh bayangkan tak macam mana antioxidant ni bertindak balas dengan free radical?


boleh paham tak figure ni? secara conclusinya, semakin banyak antioxidant dalam badan semakin berkurang free radical. kita tak nak free radical sebab dia boleh leading to premature aging. contoh macam umur baru 20 tahun tapi rupa dah nampak macam 30 tahun tuanya. kau orang nak ke macam tu?

sebab tu lah kalau perasan banyak product kosmetik sekarang claim that their product banyak contain antioxidant. daripada kau orang beli product yang harga berpuluh-puluh ringgi malah ada yang mencecah beratus baik kau orang amik tomato or natural product instead of taking chemical. murah pun murah. so you decide.

selain tu, antioxidant ni jugak nak prevent cancer termasuklah colon cancer, prostate cancer, breast cancer lung cancer ataupun pancrease cancer. konsep dia sama jugak macam penuaan ni. free radical yang banyak dalam badan akan merosakan cell badan. bila banyak cell badan rosak apa yang jadi??? mesti la cell tak dapat berfungsi. bila cell tak dapat nak berfungsi kerja lain tak leh nak jalan. contoh, cell hati. kalau cell hati rosak sapa na buat kerja detoxified toxin dalam dalam? maka banyaklah toxin berkumpul dalam badan dan menyebabkan badan lemah. as simple as that? dapat tak apa yang aku cuba nak sampaikan ni?

bawah ni adalah nutrition value per 100g of tomato. maksudnya setiap 100g tomato yang kau orang makan bersamaan dengan value principle yang tercatat kat bawah ni. maklumat ni dari sumber USDA National Nutrient data base.

Principle
Nutrient Value
Percentage of RDA
Energy
18 Kcal
1%
Carbohydrates
3.9 g
3%
Protein
0.9 g
1.6%
Total Fat
0.2 g
0.7%
Cholesterol
0 mg
0%
Dietary Fiber
1.2 g
3%
Vitamins
Folates
15 µg
4%
Niacin
0.594 mg
4%
Pyridoxine
0.080 mg
6%
Thiamin
0.037 mg
3%
Vitamin A
833 IU
28%
Vitamin C
13 mg
21.5%
Vitamin E
0.54 mg
4%
Vitamin K
7.9 µg
6.5%
Electrolytes
Sodium
5 mg
>1%
Potassium
237 mg
5%
Minerals
Calcium
10 mg
1%
Iron
0.3 mg
4%
Magnesium
11 mg
3%
Manganese
0.15 mg
6.5%
Phosphorus
24 mg
3%
Zinc
0.17 mg
1.5%
Phyto-nutrients
Carotene-ß
449 µg
-
Carotene-α
101 µg
-
Lutein-zeaxanthin
123 µg
-
Lycopene
2573 µg
-


kat sini aku nak share juga tips untuk consumption of tomato

1) tomato sangat bagus kalau kita ambil bersama olive oil sebab fat dalam olive oil ni ada enhance absorption of lycopene dalam tomato. so better penyerapan lycopene dalam badan.

2) pastu kalau boleh elakkan masak tomato dalam aluminium cookware sebab takut acid content dalam tomato ni akan interact dengan metal kuali tu yang akan menyebabkan aluminium poisoning.

3) tomato sangat bagus setelah dimasak berbanding makan fresh. bukan nak kata makan fresh tu tak elok cumanya, kalau dimasak tomato ni akan release banyak lagi lycopene disebabkan oleh structure tomato yang tidak stable and berpecah sebab kehadiran haba. ni fakta chemistry scientific sket. huhu

4) kalau nak simpan tomato ni untuk jangka masa yang lama, better simpan dalam peti ais sebab dia akan melambatkan proses ripening (proses buah matang cepat, masak ranum)

perlu diingatkan jugak, khasiat tomato memang banyak tapi aku state kat sini sket ja sebab yang ni main health benefit dia BUT untuk certain people aku tidak syorkan. sebab apa? sebab ni...

tomato ada kandungan oxalate dan potassium. bagi mereka yang ada masalah dengan buah pinggang dan sejarah pasal calcium oxalate kidney stones adalah TIDAK DIGALAKKAN untuk ambil tomato. kalau nak amik jugak dalam kuantiti yang terkawal. takut nanti buah pinggang tak boleh nak process akan menyebabkan accumulation of potassium dalam badan. bila ada accumulation ni, badan akan store banyak potassium yang akan menyebabkan masalah kat jantung.

lagi satu, tomato yang belum masak mengandungi sejenis toxin yang bernama solanine. solanine ni adalah natural defences untuk tomato BUT if we consume it, kita akan dapat poisoning sket yang akan menyebabkan perut tak selesa macam contoh muntah-muntah, cirit-birit or stomach cramps. pening-pening pun boleh jadi jugak kalau makan buah tomato yang tak masak lagi ni. so hati-hati sket time nak beli tomato. pilih yang kale merah terang ataupun beli pastu balik peram sket sampai naik merah-merah.

panjang aku sembang kan? harap kau orang semua boleh paham apa yang aku cuba nak sampaikan ni. belajarlah makan tomato dan sayur-sayuran lain. banyak khasiat dia. kalau rasa nak beli sayur ni cost you more money, kau orang tak rasa ke bila dah kena penyakit nanti pun will cost you more more money to treat especially on chemotherapy kalau kena cancer? orang selalu kata, prevention is better than cure :D

aku nak educate semua orang yang baca entry ni supaya tahu kelebihan makan sayur ni. memang la ada product lain claim yang dorang ada high vitamin C, extra collagen for anti aging bla bla bla TAPI kenapa nak amik yang ada kandungan kimia sedangkan kita boleh amik secara semua jadi??? renung-renungkan dan selamat menikmati buah tomato



sekian. terima kasih

p/s: untuk sebarang pertanyaan boleh la komen kat bawah ni ok :D





sumber: journal from school of chemistry and chemical technology, shanghai jio tong university; the antioxidant properties of lycopene concentrated extracted from tomato paste





No comments:

Post a Comment